Що робити, якщо у вас симптоми COVID-19?

  1. Залишайтесь вдома.
  2. Подзвоніть своєму лікареві.
  3. Опишіть своєму лікарю симптоми, історію подорожей. Окремо потрібно розповісти, чи були ви в контакті з людьми, які потенційно можуть бути інфіковані (наприклад, такими, що повернулися з країн з місцевим розповсюдженням вірусу).
  4. Виконуйте інструкції свого лікаря.
  5. При невідкладних станах – температура вище 38, яка не збивається, та утруднене дихання – набирайте 103.

Пам’ятайте, більшість респіраторних захворювань мають схожі симптоми.

Підстави для підозри COVID-19:

  • кашель;
  • ускладнене дихання;
  • підвищена температура;
  • протягом останніх 14 днів ви перебували в країні, де зафіксовано COVID-19;
  • контактування з людиною, інфікованою коронавірусом.

Якщо ви маєте симптоми COVID-19, не потрібно негайно йти до свого лікаря або в найближчу лікарню.

Не потрібно самостійно приймати рішення та йти на тестування стосовно наявності COVID-19. По-перше, рішення про необхідність тестування приймає ваш сімейний лікар або терапевт. По-друге, в лабораторії та лікарні збільшується ризик підхопити вірус, якщо поруч буде людина з коронавірусом.

Не потрібно робити тест на коронавірус людині зі звичайним ГРВІ.

✅ Перше, що потрібно зробити, це – подзвонити лікарю, з яким укладено декларацію. Якщо ви не уклали декларацію, одразу телефонуйте на гарячу лінію з питань коронавірусу у вашій області, на гарячу лінію МОЗ 0-800-505-201 або Центру громадського здоров’я +38 044 425 43 54. Також можна подзвонити на Урядовий контакт-центр за номером 1545.

✅ Подальший алгоритм дій вам скаже ваш лікар або оператор контакт-центру, на який ви зателефонували.

Запишіть та розмістіть так, щоб знайти найшвидше, наступні номери телефонів:

  • номер реєстратури центру надання первинної медико-санітарної допомоги, в якому ви обрали свого лікаря;
  • номер мобільного вашого сімейного лікаря або терапевта;
  • в кожній області працює цілодобова гаряча лінія з питань коронавірусної інфекції. Знайдіть та запишіть цей номер також.

Подбайте про те, щоб у ваших батьків, бабусь, дідусів та інших літніх родичів також були номери телефонів, за якими вони можуть звернутися за консультацією та допомогою.

Що робити для профілактики коронавірусу та зменшення ризику поширення?

  1. Бути свідомими та зменшити соціальну активність.
  2. Зберігати спокій і не панікувати.
  3. Використовувати та розповсюджувати інформацію тільки з перевірених джерел.
  4. Дбати про гігієну рук, приміщення, а також речей, якими найчастіше користуєтеся (наприклад, мобільного телефону та комп’ютера).
  5. Уникати рукостискання та поцілунків при зустрічі з друзями, колегами, знайомими, сусідами тощо.
  6. Організувати для співробітників умови для дистанційної роботи.

Загальні рекомендації щодо профілактики COVID-19:

  • слід мити руки з милом протягом не менш, ніж 20 секунд;
  • не торкайтеся брудними руками очей, носа та рота;
  • якщо захворіли – залишайтеся вдома;
  • потрібно чхати та кашляти у згин ліктя або прикривати рот, ніс серветками;
  • регулярно провітрюйте приміщення та дезінфікуйте поверхні;
  • з людьми тримайте дистанцію в 1,5 метри, особливо з тими, хто має симптоми респіраторного захворювання.

Рекомендації щодо профілактики COVID-19 літнім людям:

  • дотримуйтесь загальних рекомендацій стосовно гігієни;
  • без нагальної потреби не виходьте з дому;
  • якщо захворіли – залишайтеся вдома;
  • не йдіть до свого лікаря з метою поміряти тиск та поспілкуватись;
  • якщо ви – користувач програми “Доступні ліки”, то в разі закінчення відповідних лікарських засобів, звертайтесь до свого сімейного лікаря або терапевта ПО ТЕЛЕФОНУ, щоб отримати електронний рецепт дистанційно;
  • користуйтеся допомогою онуків, рідних, сусідів в разі потреби придбати ліки, товари першої необхідності, продукти

Рекомендації щодо профілактики COVID-19 тим, хто працює в офісах, установах, підприємствах:

  • вітайтеся з колегами безконтактно;
  • мийте руки до входу в кабінет або приміщення;
  • не торкайтеся чистими руками перил, ручек дверей тощо;
  • регулярно дезінфікуйте поверхні в тих місцях, де ви знаходитесь, та поверхні приладів та пристроїв, на яких працюєте (наприклад, це можуть бути дверні ручки, поручні, столи, підвіконня, клавіатура, смартфон, пульт управління, касовий апарат тощо);
  • регулярно провітрюйте приміщення;
  • максимально використовуйте онлайн-ресурси для проведення нарад, конференцій та ін.
  • не проводьте зборів колективів;
  • якщо працюєте з людьми, подбайте про власний захист та тримайте дистанцію;
  • подбайте про безпечний прийом їжі на роботі;
  • якщо захворіли ви або члени вашої родини, залишайтесь вдома.

Джерела достовірної інформації

  • Офіційний веб-сайт МОЗ moz.gov.ua
  • Офіційна сторінка МОЗ у Facebook facebook.com/moz.ukr/
  • Офіційний телеграм-канал  МОЗ України Коронавірус_інфо t.me/COVID19_Ukraine
  • Telegram-бот МОЗ з відповідями на найпоширеніші питання про коронавірус t.me/COVID19_Ukraine_Bot
  • Відповіді на основні запитання про COVID-19 covid19.com.ua

Корисні номери:

  1. Номер телефону вашого сімейного лікаря або терапевта.
  2. Номер телефону центру первинної медико-санітарної допомоги, в якому ви обрали свого лікаря.
  3. Номери телефонів гарячої лінії з питань коронавірусу у вашій області:
    • Вінницька – 103, (0432) 66-12-05
    • Волинська – (0332) 77 65 84 та (0332) 77 65 82
    • Дніпропетровська – (067) 611 08 86, (068) 979 96 24
    • Донецька – (06272) 26827, (063) 809 45 17
    • Житомирська – (068) 982 47 81
    • Закарпатська – (03126) 96115
    • Запорізька – (098) 294 72, (061) 228 04 94
    • Івано-Франківська – (099) 544 83 32, (0342) 56 69 28
    • Київ та Київська область – 103, 0 800 505 201, (04563) 100 46, (0456) 310 046
    • Кіровоградська – (0522) 241314 (з 9.00 до 18.00), 0 800 500 238
    • Луганська – 15-45, 0 800 505 107
    • Львівська – 15-80, (032) 2601918
    • Миколаївська – 103, 0 800 801 333 (з 9.00 до 18.00)
    • Одеська – 15-50 та 0 800 50 15 50
    • Полтавська – 0 800 505 032
    • Рівненська – 0 800 500 078
    • Сумська – 103, (0542) 68 20 90
    • Тернопільська – 103
    • Харківська – (057) 712 45 00
    • Херсонська – 103, (0552) 22 57 90 (з 8.00 до 17.00)
    • Хмельницька – (0382) 70 43 63 (цілодобово), (0382) 70 38 05 (з 8.30 до 17.30)
    • Черкаська – (0472) 64 91 82, (0472) 64 92 39 ( з 8.00 до 18.00)
    • Чернівецька – 066 084 93 13
    • Чернігівська – 0 800 507 070, 095 001 03 40
  4. Міністерство охорони здоров’я України, гаряча лінія: 0-800-505-201.
  5. Центр Громадського здоров’я МОЗ України, телефон: +38 044 425 43 54.
  6. Автовідповідач Урядового контактного центру 15-45.

7 способів для роботодавців підтримати працюючих батьків в період спалаху COVID-19

Нині дітям у всьому світі потрібна підтримка батьків. А батькам потрібна підтримка їх роботодавців

Наслідки спалаху коронавірусної інфекції (COVID-19) відчуваються в усьому світі. Для багатьох дітей це означає вимушену перерву в навчанні, хвороби членів сім’ї і втрату сімейного доходу – проблеми, які в першу чергу стосуються дівчаток і хлопчиків з найбільш незабезпечених сімей.

Надання працюючим батькам підтримки, необхідної для піклування про дітей, і застосування в сфері праці політики, дружньої до сім’ї (включаючи оплачувану відпустку для догляду за дитиною, оплачувану відпустку через хворобу, гнучкий робочий графік і доступ до недорогих якісних послуг з догляду за дітьми) допоможуть зменшити негативний вплив на дітей.

Нижче наводяться сім способів, завдяки яким роботодавці зможуть підтримати працюючих батьків, для того щоб вони мали можливість подбати про себе, своїх дітей і сім’ї в період спалаху COVID-19:

1. Оцінити, наскільки ефективно політика, що застосовується на робочому місці, враховує інтереси сімей.
Чи достатньою мірою існуюча політика враховує інтереси сімей? Почніть з визначення найбільш нагальних потреб працюючих батьків. Особливу увагу при цьому слід приділяти вразливим групам, а саме: тимчасовим працівникам, працівникам неформального сектору, мігрантам, вагітним або жінкам, що годують немовлят, працівникам з інвалідністю і тим,  хто не має права на оплачувану відпустку через хворобу.

2. Дозволити гнучкий графік роботи.

Гнучкий графік роботи надає працівникам свободу вирішувати, коли і де виконувати свої службові обов’язки. Оскільки потреби працюючих батьків можуть значно відрізнятися, різні варіанти гнучкого графіка роботи зможуть допомогти батькам подбати про своїх дітей і сім’ї. Гнучкий графік роботи має на увазі віддалену роботу, скорочений робочий тиждень або надання гарантованої довгострокової відпустки для того, щоб працівники мали можливість доглядати за хворими, літніми або родичами, що мають інвалідність.

3. Забезпечити підтримку батькам, надавши їм безпечні, доступні, недорогі та якісні варіанти догляду за дітьми.

Унаслідок повсюдного закриття шкіл та закладів з догляду за дітьми багато працюючих батьків зіштовхуються з проблемою  обмеженого доступу до відповідних послуг або їх повної відсутності. Деяким батькам доводиться залишати дітей молодшого віку практично без нагляду, наражаючи їх на небезпеку. Роботодавці можуть підтримати таких батьків різними способами: направляти дітей в інші установи з догляду за дітьми (які продовжують функціонувати і в яких створені безпечні умови), виплачувати грошову допомогу та запроваджувати гнучкий графік роботи.

4. Створити сприятливі санітарно-гігієнічні умови праці на робочому місці і за його межами.

З метою підтримки батьків, в обов’язки яких входить виконання критично важливих обов’язків на робочому місці, роботодавці можуть забезпечити підтримання чистоти і дотримання гігієни шляхом обладнання на робочих місцях можливостей для миття рук з милом і проточною водою або надання спиртових антисептиків для рук там, де поки не облаштовані пункти для миття рук водою. Необхідно підтримувати годуючих матерів, що працюють, створивши їм чисті і зручні умови для годування грудьми. Роботодавці також можуть забезпечити захист всіх своїх працівників, включаючи тих, хто працює віддалено, надавши їм важливу інформацію про заходи профілактики, а також інструкції щодо поїздок і рекомендації про те, як обговорювати пандемію зі своїми дітьми.

5. Надати працівникам інформацію про те, куди їм звертатися за медичною допомогою.

Роботодавці можуть допомогти своїм працівникам, у яких спостерігаються симптоми COVID-19, направляючи їх до медичних працівників і в служби охорони здоров’я. Наприклад, роботодавці можуть надати список місцевих лікарень, установ охорони здоров’я та служб екстреної допомоги із зазначенням їхніх адрес та номерів телефонів, а також проінструктувати своїх працівників про те, як безпечно дістатися до медичних установ.

6. Допомогти працівникам і їх сім’ям впоратися зі стресом.

Роботодавці повинні надавати особливу підтримку працівникам, які відчувають тривогу, розгубленість або страх під час спалаху COVID-19. Вони також можуть надати підтримку працюючим батькам, що допомагають своїм дітям справлятися з тривогою і страхом. Роботодавці повинні забезпечити, щоб інформація, яку вони поширюють, надходила тільки з надійних джерел. і щоб всі працівники мали доступ до психосоціальних послуг. Вони також повинні надати працюючим батькам необхідні їм час і ресурси, щоб піклуватися про дітей і заспокоювати їх. Це може включати надання необхідних засобів, що можуть допомогти батькам і вихователям проводити бесіди, ігри та інші відволікаючі заходи з дітьми.

7. Знизити фінансове навантаження в разі, якщо працівники або члени їх сімей захворіють на COVID-19.

Зменшення потенційного фінансового навантаження на працюючих батьків у зв’язку зі спалахом COVID-19 має вирішальне значення. Заходи підтримки можуть включати в себе гарантування зайнятості, оплачувану відпустку через хворобу і фінансову допомогу у вигляді виплати дитячої допомоги і субсидій на медичні витрати. Вразливим групам, таким, наприклад, як працівники з низьким доходом і працівники неформального сектору, повинна бути надана особлива підтримка.

Дружня до сім’ї політика для всіх.

Необхідно забезпечити, щоб дружня до сім’ї політика поширювалася на всіх працівників, незалежно від їх статі або статусу зайнятості (наприклад, постійні працівники або тимчасові). Ключове значення для здійснення цієї політики має створення середовища, в якому працівники могли б відчувати себе комфортно і не боятися дискримінації або переслідувань. Більшою мірою це стосується жінок, які, як правило, частіше, ніж чоловіки, виконують обов’язки з догляду за дітьми. Слід вжити відповідних заходів, які не дозволять працюючим жінкам постраждати через виконання своїх материнських обов’язків. Запроваджуючи і здійснюючи політику, дружню до сімї’, роботодавці будуть грати ключову роль у справі підтримання благополуччя працюючих батьків та їхніх дітей.

Планове щеплення під час пандемії COVID-19

Чи можна вакцинувати дитину під час пандемії COVID-19?

ЮНІСЕФ

Чи можна вакцинувати дитину під час пандемії COVID-19?

Так, можна, і дуже важливо. ВООЗ та Центри з контролю за захворюваннями США (CDC) не рекомендують скасовувати щеплення під час спалаху коронавірусу. Як довго триватиме ситуація з COVID-19 наразі невідомо, а призупинення вакцинації та низькі охоплення щепленнями загрожують спалахами інших інфекційних хвороб. Саме тому дітей необхідно захистити від інфекцій, проти яких проводять вакцинацію.

 

Про що важливо подбати під час вакцинації протягом карантину?

Для кожної конкретної ситуації потрібно шукати рішення разом з лікарем. У контексті COVID-19 потрібно оцінити, наскільки зручно і реалістично буде дістатися місця вакцинації та як мінімізувати або повністю виключити можливі контакти з людьми.

Вакцинуватися можна:

  • у державній або приватній поліклініці, фельдшерсько-акушерському пункті або сільській амбулаторії, де повністю розділено потоки пацієнтів: у будівлі є різні входи для хворих і здорових дітей; щотижня для вакцинації виділяють окремий час чи «День здорової дитини», коли в поліклініці проводять огляд і вакцинацію здорових дітей;
  • у клініці здорової дитини (наприклад, такі є у приватному секторі).

Якщо ви лікар, подбайте про те, щоб потоки пацієнтів у вашій поліклініці або амбулаторії були розділені:

  • якщо у вашому закладі є окремий вхід для здорових дітей, які приходять саме на вакцинацію, попередьте батьків, щоб вони ним користувалися;
  • ви можете розділити потоки, призначивши для вакцинації окремий час, коли у закладі приймають лише здорових дітей;
  • попередьте своїх пацієнтів, що з такими симптомами, як кашель, температура, нежить, краще дзвонити вам і обговорювати подальші дії по телефону, ніж приходити і тим більше – чекати в черзі.

 

Як діяти, якщо вакцинація потрібна невідкладно?

У жодному разі не можна відкладати екстрену вакцинацію/постконтактну профілактику.

Наприклад, при контакті з кров’ю (можливість інфікування гепатитом Б), коли вкусила тварина (можливе інфікування сказом), людина отримала травму і їй потрібна профілактика правця.

Завжди обговорюйте кожну конкретну ситуацію з лікарем і вибудовуйте відповідний маршрут.

Зверніть увагу й на те, що застосування саме багатокомпонентних вакцин зменшує кількість уколів і візитів до поліклінік.

 

Через ситуацію з коронавірусом пропущене планове щеплення: ваші дії

Якщо пропустили щеплення за календарем, зазвичай не потрібно «все робити спочатку». Складіть графік вакцинації дитини з вашим лікарем і надолужте пропущене за першої можливості е.

Якщо графік порушено, вакцинацію можна робити проти будь-якої інфекції у будь-якому порядку. Єдине правило, якого слід дотримуватися в цьому випадку: стежте за дотриманням інтервалів введення доз, що дозволяє досягти максимальної ефективності. Кілька вакцин можна вводити в один день. Це звичайна міжнародна практика, яка дозволяє зменшити кількість візитів до медичного закладу, а отже, й рівень стресу для дитини та батьків.

 

Вакцинація не може ослабити імунну систему

Навпаки — це інфікування певними вірусами може ослабити імунну систему та опірність організму. Вакцини діють інакше. Вакцинальні віруси настільки ослаблені, що не можуть вплинути на імунітет. Тож перевантажити імунну систему вакцинація не здатна. При інфекційному захворюванні навантаження на імунітет є в кількасот разів вищим, ніж при вакцинації. Навіть якщо одночасно ввести вакцини проти 10 інфекційних захворювань, буде задіяно лише 0,1% імунної системи.

Як убезпечити вашу дитину при користуванні інтернетом удома під час спалаху COVID-19

Якщо ваша сім’я змушена залишатися вдома під час спалаху коронавірусної інфекції (COVID-19), цілком імовірно, що ваші діти проводять у мережі набагато більше часу, аніж раніше. Шкільне навчання, спілкування з друзями, бабусями й дідусями, навіть уроки музики — чимало всякого тепер відбувається в режимі онлайн.

Можливість підтримувати зв’язок допомагає дітям і підліткам пом’якшити вплив цієї нової (тимчасової) «нормальності» і дає змогу їм жити власним життям. Водночас вона загрожує виникненням нових проблем для батьків. Як зробити користування інтернетом максимально корисним і при цьому звести до мінімуму потенційну шкоду від нього? Дотримуватися балансу, як відомо, непросто навіть у звичайний час, не кажучи вже про кризову ситуацію, викликану COVID-19.

Ось п’ять способів убезпечити ваших дітей при користуванні інтернетом:

1. Щоб захистити дитину, спілкуйтеся відверто

Налагодьте відкритий і чесний діалог зі своїми дітьми про те, з ким і як вони спілкуються. Переконайтеся в тому, що їм зрозуміла суть доброго й турботливого спілкування, у якому неприйнятні дискримінація або неадекватна поведінка. Попросіть вашу дитину, якщо вона стикнеться з такою поведінкою, негайно розповісти про це вам чи іншому дорослому, якому вона довіряє. Будьте уважні до її стану: дитина може здаватися засмученою, приховувати своє спілкування в Мережі або стати жертвою кіберзалякування.

Розробіть спільно правила щодо того, як, коли і де можна використовувати цифрові пристрої.

2. Використовуйте технології для захисту дітей

Переконайтеся, що на цифровому пристрої вашої дитини встановлено останню версію програмного забезпечення й антивірусних програм і що включені налаштування конфіденційності. Завжди вимикайте веб-камери, якщо вони не використовуються. Такі функції, як «батьківський контроль» і «безпечний пошук», можуть допомогти дітям молодшого віку зберегти позитивний досвід користування інтернетом.

Будьте обачними, звертаючись до безкоштовних освітніх онлайн-ресурсів. Ваша дитина в жодному разі не повинна надавати фотографію або вказувати своє повне ім’я, щоб використовувати їх. Не забудьте перевірити налаштування конфіденційності, щоб звести до мінімуму вірогідність збирання даних. Допоможіть своїй дитині навчитися зберігати особисту інформацію в таємниці, особливо від сторонніх.

3. Проводьте час в інтернеті спільно з дітьми

Нехай ваша дитина вільно й безпечно спілкується онлайн із друзями, родиною і вами. Спілкування з людьми зараз важливіше, ніж будь-коли. Це може для вас стати чудовою нагодою показати приклад доброго ставлення і співчуття під час ваших «віртуальних контактів».

Навчіть дитину розпізнавати й уникати неправдивої інформації, а також невідповідного її віку контенту, які можуть посилити її занепокоєння з приводу COVID-19. Вам і вашій дитині доступні безліч цифрових ресурсів від організацій, які заслуговують на довіру, таких як ЮНІСЕФ і Всесвітня організація охорони здоров’я, щоб разом отримувати інформацію про вірус.

Проводьте час зі своєю дитиною, щоб знайти застосунки, ігри та інші онлайн-розваги, які відповідають її віку.

4. Культивуйте здорові звички при користуванні інтернетом

Заохочуйте правильну поведінку дитини й стежте за її дотриманням у мережі та під час відеозв’язку. Навчайте своїх дітей доброго й шанобливого ставлення до однокласників. Привчайте звертати увагу на власний одяг. Наприклад, поясніть їм, що не слід брати участь у відеозв’язку, якщо вони перебувають у спальній кімнаті.

Ознайомтеся зі шкільною політикою і дізнайтеся номери телефонів довіри, щоб повідомляти про випадки кіберзалякування або неналежного онлайн-контенту.

Оскільки сьогодні діти більше часу проводять в інтернеті, вони наражаються на ризик стикнутися з великою кількістю реклами, яка може пропагувати споживання нездорової їжі, сприяти підкріпленню гендерних стереотипів або містити матеріали, які не відповідають їхньому віку. Навчіть дітей розпізнавати характер онлайн-реклами. Скористайтеся цією можливістю, щоб разом визначити, чому деякі повідомлення, які ви бачите, є негативними.

5. Дозвольте дітям веселитися й висловлювати власну думку

Час, проведений удома, може стати чудовою нагодою для ваших дітей викласти свою позицію в інтернеті, поділитися власними поглядами й підтримати морально тих, хто цього потребує в кризовій ситуації.

Заохочуйте вашу дитину користуватися цифровими інструментами, які дозволяють їй рухатися, такими як відеовправи для дітей і відеоігри, що вимагають фізичних зусиль.

Не забувайте про важливість дотримуватися балансу між заняттями й дозвіллям в інтернеті та заняттями й дозвіллям у реальному житті, зокрема на свіжому повітрі, якщо є така змога.